poniedziałek, 4 listopada 2019

Katarynka





Katarynka” to krótka opowieść, po którą sięgnęłam miesiąc temu, ponieważ była moją lekturą szkolną. Gdy wzięłam ją do ręki i zobaczyłam, że została napisana w 1880 roku to pomyślałam,że będzie ona nudna. Jednak ogromnie się zdziwilam, ponieważ nowela okazała się bardzo ciekawa i poruszała ważne tematy.


Akcja tej książki rozgrywa się w smutnej Warszawie. Nowela opowiada w niezwykły sposób o życiu mieszkańców tego miasta, ponieważ autor, Bolesław Prus, dużą część swojego życia tam spędził. Pisarz był człowiekiem wrażliwym na krzywdę dzieci, ponieważ sam we wczesnym dzieciństwie stracił rodziców – matkę w wieku 3 lat, a ojca 6 lat później.

Bohaterami „Katarynki” są niewidoma dziewczynka, która w wyniku ciężkiej choroby straciła wzrok oraz pan Tomasz - bogaty człowiek, który lubił luksusy i święty spokój. Ale ponadto bardzo lubił pracować, kochał sztukę i organizował dużo przyjęć, na których spotykali się różni artyści. W noweli Bolesław Prus w bardzo ciekawy sposób połączył losy dziewczynki i pana Tomasza i spowodował, że serce mężczyzny zmieniło się.

Katarynka” jest dla mnie wyjątkową książką, ponieważ pokazała mi, że można się cieszyć z drobnych rzeczy. Ponadto kiedy rano jadę do szkoły ulicą Piotrkowską i mijam kolorowe kamienice, wyobrażam sobie,że w jednej z nich mieszka ta niewidoma dziewczynka, która całe dnie siedzi przy oknie i zadaje mamie trudne pytania: ,,Mamo kiedy odzyskam wzrok? Czy kiedyś zobaczę siebie w lusterku?''. Wtedy nasuwa mi się myśl, że każdy z nas mógłby być na miejscu tej dzieczynki, gdyby nie rozwój medycyny.

Zachęcam wszystkie moje koleżanki i kolegów do przeczytania tej noweli. Podziwiam talent tego pisarza. Czy chcielibyście wiedzieć, dlaczego tytuł tej noweli to ,,Katarynka''? Odpowiedź na to pytanie uzyskacie, gdy przeczytacie książkę.

Ania (klasa V)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © liga czytelnicza , Blogger