środa, 3 czerwca 2020

Co łączy pudełko czekoladek i życie?

Recenzja książki „Forrest Gump” Winstona Grooma

Książka, którą chciałbym zrecenzować to „Forrest Gump” Winstona Grooma. Została wydana w 1986 roku. Na jej podstawie został nakręcony film o tym samym tytule, który nagrodzono Oscarem. Fabuła opowiada o życiu Forresta Gumpa, niezbyt inteligentnego mężczyzny, który doświadcza rożnych zbiegów okoliczności i bierze udział w największych wydarzeniach epoki. Sam siebie nazywa „idiotem” i jest pogodzony ze swoim losem. Jego życie, jako osoby niepełnosprawnej umysłowo, jest ciężkie, ale nie narzeka, ponieważ pełno w nim niezwykłych zdarzeń: brał udział w wojnie w Wietnamie, spotykał się ze sławnymi ludźmi, zdobywał wiele osiągnięć sportowych, a nawet poleciał w kosmos. Opisuje nam swoje życie w formie wspomnień, narracja jest pierwszoosobowa, a autor zwraca się bezpośrednio do czytelnika. Forrest czerpał z życia garściami: „Życie jest jak pudełko czekoladek, nigdy nie wiesz, co dostaniesz”. Jego historia nie zawsze jest szczęśliwa, ale mimo tego nie poddaje się. Przez całe życie dorobił się milionów i stał się bardzo sławny! Jednak zawsze najważniejsza dla niego pozostawała miłość do Jenny.
Książka ogólnie mi się podobała. Zainteresowała mnie historia Forresta i nieraz towarzyszyły mi przeróżne emocje – od radości po smutek, było trochę śmiechu, ale i zastanowienia się nad sobą. Pewne sceny wydawały się zabawne, a inne wzruszające. Na każdej stronie coś się dzieje i naprawdę ciężko wybrać chwilę na przerwę. Cały czas chciałoby się doczytać jeszcze kawałek. Wielkim minusem był dla mnie styl, który imitował mowę osoby niepełnosprawnej, co skutkowało wieloma błędami, takimi jak mówienie poszłem, a nie poszedłem. Nie mogłem się do tego przyzwyczaić, ale rozumiem, że taka stylizacja miała pomóc w tworzeniu bohatera.
Szczególnie zapadł mi w pamięć fragment, gdy Forrest pracował w wojsku. Była tam jedna fascynująca scena z gotowaniem, która wywarła na mnie duże wrażenie(niestety więcej nie mogę zdradzić). Również zainteresowało mnie to, gdy wraz ze znajomymi trafili do dżungli. Dobrze ukazane było, jak absurdalnie zachowuje się amerykańskie społeczeństwo. Ta książka demaskuje też próżność i zazdrość ludzi, którzy nie skupiają się na sukcesach innych, tylko patrzą się na ich wady i porażki. Forrest jest zupełnie inny – przyzwyczajony do swojej sytuacji, nie przejmuje się opiniami, jest życzliwy, akceptuje siebie i w pełni korzysta ze swojego życia. Na końcu stwierdza: „I bez względu na to co się stało, przynajmniej mogę spojrzeć na swoje życie i powiedzieć: nie było nudne jak flaki z olejem”. Uważam, że ta postawa jest bardzo motywująca i pokazuje, że powinniśmy ufać przede wszystkim sobie, a reszta jakoś się ułoży. Nie wiemy, co dostaniemy z pudełka czekoladek, ale zawsze musimy iść naprzód i gonić nasze marzenia.
     Zdecydowanie polecam tę powieść wszystkim czytelnikom, którzy chcą przeczytać przyjemną, momentami nieco dziwną, zabawną i odprężającą lekturę. Jednocześnie skłania ona do refleksji nad własnym życiem, więc można z niej wyciągnąć coś pożytecznego. Czyta się ją szybko, chociaż język bywa męczący, jednak… da się do niego przyzwyczaić. Jestem bardzo zadowolony i zachęcam do sięgnięcia po nią.

Tytuł: 'Forrest Gump"
Autor: Winston Groom
Gatunek: powieść komediodramat
Wydawnictwo: Zysk i S-ka


Borys S., kl. VII
Opiekun: Ania Lemke- Sławińska
SP EKOLA we Wrocławiu

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Copyright © liga czytelnicza , Blogger